fbpx

Forskning visar att vi alla ofta väljer det enkla eller onyttiga alternativet trots att vi vet att det inte är bra och att vi kanske till och med mår dåligt efter.
Men det går att bryta dåliga vanor med Self-nudging, att man helt enkelt påminner sig själv på olika sätt. Tricket är att du själv bestämmer vad du vill ändra och på vilket sätt det ska gå till.

Här kommer några tips:

– du kanske redan har en lapp på spegeln att du ska ta den där promenaden varje dag, men lägg nu till varför du ska göra det på lappen, forskning visar att det skapar mer motivation. Du kanske vill få bättre kondition eller bli mer kreativ

– rensa ut onyttiga saker från skafferiet och fyll på med nyttiga snack, gör sedan vanan att klappa dig själv på axel varje gång du faktiskt väljer det nyttiga. Igen kan du påminna dig om varför det är bra för dig och om du har något mål med det du gör.

– stäng av notifieringar i din mobil och bestäm tider på dagen när du ska läsa e-post eller titta på sociala medier. Stanna upp varje gång du får suget att kolla på sociala medier och andas istället, påminn dig om att du troligen kommer känna dig mindre stressad om du inte läser uppdateringar så snart de kommer.

– om inget ovan funkar för dig finns ett ytterligare tips. Ge en liten slant till en vän och be denne skänka den till något du gillar om du lyckas och något du ogillar, t.ex ett motståndarlag om du misslyckas. Det kan skapa motivation att att nå ditt mål.

Hela tanken bakom denna metod är att du ska stanna upp och tänka igenom ditt beslut och där med få motivation till att välja rätt vilket i förlängningen gör att du mår bättre!

Källa: Max-Planck-Gesellschaft

Kategorier: Okategoriserade

1 kommentar

A-L · 22 maj, 2020 kl. 14:54

Bra tips!

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.