fbpx

Minska stress och oro under och efter en jobbig period.

Publicerat av MariaWT den

Världen är just nu helt upp och ner och många har drabbats på en rad olika sätt. Det rör sig om allt från att jobba 12 timmars pass, till uppsägningar och för att inte tala om att ha förlorat någon man står nära. Vi har dessutom tvingats hålla avstånd till familj, vänner och kollegor och kan inte planera ledigheter eller firanden.
Allt detta kan skapa en stress och uppgivenhet som är svår att få bukt med även när livet börjar återgå till det normala.

Dr. Kerry Ressler på Harvard Medical School har sammanställd en rad olika tips som kan hjälpa till att minska stresskänslan och uppgivenheten:

1, Ta en paus!
Läs inte om allt som händer i välden hela tiden, se till att ta paus från nyheter och sociala medier för att vila hjärnan. Bestäm när på dagen du ska läsa nyheter och uppdateringar och försök håll dig till det. Ett tips är att stänga av alla notifieringar på mobilen så man inte triggas.

2, Aktivera dig!
Det är lätt att bli sittande hemma när allt känns hopplöst, men genom att aktivera sig på olika sätt kan man må bättre. Det kan vara allt i från att hjälpa andra till att börja med den där hobbyn som man har funderat på. Och om man har förlorat jobbet eller blivit permitterad är det extra viktigt att hålla rutiner och det gör man enklast genom att skapa sig ett syfte.

3, Håll kontakt!
Det kan vara med vänner/ familj och arbetskamrater. Om man inte kan träffas fysiskt så använda ett digitalt sätt att träffas, fika på varsitt håll och prata.

4, Tänk positivt!
Försök hitta saker som gör dig glad varje dag. Njut av solen eller ett fint samtal med en vän, det kan vara enkla saker men det är viktigt för att programmera hjärnan att fortsätta vara positiv.

5, Ha tålamod!
Det tar tid att stressa ner, sörja eller ställa om från något som varit jobbigt. Ge dig gåvan att vara snäll mot dig själv och andra och ha tålamod, det jobbiga kommer att kännas mindre jobbigt så småningom.

Men ibland räcker inte tipsen ovan och då är det viktigt att be om professionell hjälp. Ring din vårdcentral eller kika på denna lista på 1177 över olika sätt man kan få hjälp att hitta någon att prata med.

Källa: Harvard Medical School



Kategorier: Okategoriserade

0 kommentarer

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.