fbpx

Det finns ett ordspråk som lyder “Vi har två öron och en mun för att vi ska lyssna mer än vi pratar” och precis som med många andra ordspråk finns det av en anledning, det är svårt att lyssna aktivt och empatiskt.

Därför vill vi dela med oss av två tips som du kan tänka på när du lyssna på en medmänniska, med dessa tips kan du träna på att bli en empatisk lyssnare.

Låt den andra personen tala till punkt!
Det betyder helt enkelt att man inte ska avbryta den andra personen, vare sig man tror sig veta vad hen kommer att säga eller inte. Ett extra tips är också att lämna en paus med tystnad för att se om den andra personen verkligen var färdig, ofta kommer det kanske någon mer tanke om man bara ger utrymme för det.

Kom inte med lösningar eller förslag!
Ofta när vi lyssnar försöker hjärnan tänka ut ett svar och om den som pratar uttrycker ett problem har vi förslag på en lösning. Vårt tips är att sluta komma med lösningar om inte den du lyssnar på faktiskt har bett om det. Det troliga är att du inte har riktigt hela bilden, att personen som pratar kanske bara behöver prata av sig eller ännu hellre behöver få höra sig själv och komma fram till sina egna lösningar. Om du verkligen vill hjälpa till, be istället personen berätta mer om sina tankar och känslor och fråga hur hen själv skulle lösa sitt problem.

Oavsett om du redan är en fena på att lyssna empatiskt eller behöver träna, hoppas vi att du tar dig tid att lyssna på någon denna vecka, lyssning är en bristvara.

Kategorier: Okategoriserade

0 kommentarer

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.